عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان از جمله راه های درمانی است که معمولا در زمان پوسیدگی های عمقی انجام می گیرد. در واقع با استفاده از عصب کشی دندان کودکان، پیکره اصلی دندان حفظ می شود و از رسیدن آسیب به بافت لثه کناری جلوگیری به عمل می آید. بنابراین انجام این کار توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان می تواند سلامت و ماندگاری دندان های دائمی را ضمانت کند و با نگهداری تاج دندان، زیبایی ظاهری کودکان را حفظ نماید.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

هنگامی که پوسیدگی دندان کودکان و یا هر فرد دیگری تا نزدیک ریشه دندان پیش رود به طور حتم دردهای غیر قابل تحملی را به وجود می آورد که در چنین حالتی پزشک متخصص با انجام یک جراحی کوچک با نام پالپوتومی یا همان عصب کشی، بخش ملتهب و بافت آسیب دیده را از دندان خارج کرده و فضای خالی را با ماده مخصوصی پر می کند تا مانع از شیوع عفونت و پوسیدگی در دندان های دیگر شود. اما از آنجایی که عصب دندان کودکان در سطح بالاتری از عصب دندان بزرگسالان قرار دارد، پس کودکان ناراحتی های پوسیدگی و درد دندان را با حس بیشتری درک می کنند. بنابراین لازم است تا کار عصب کشی دندان کودکان با سرعت عمل بیشتر و دقت بالاتری صورت بگیرد.

عصب کشی دندان کودکان

چرا عصب کشی دندان کودکان اهمیت دارد؟

در حدود چندین سال گذشته متاسفانه در اثر بروز پوسیدگی دندان کودکان، والدین سریعا اقدام به کشیدن دندان کودک خود می کردند و فضا را برای حرکت کردن دیگر دندان ها باز کرده و باعث کج شدن دندان های فرزند خود می شدند، پس فرد در آینده مجبور به پرداخت هزینه های زیاد برای انجام ارتودنسی می شد. اما امروزه دندانپزشکی اطفال با پر کردن دندان کودکان و یا عصب کشی دندان کودکان تا جای ممکن از کشیدن دندان کودک اجتناب کرده و مانع از ایجاد فضای خالی در لثه کودکان می شوند و تا حد ممکن از حرکت کردن دندان ها و روی هم قرار گرفتن دندان های شیری و دائمی جلوگیری به عمل می آورند. البته فراموش نکنید که افتادن دندان های شیری می توانند شرایط متفاوتی نسب به کشیدن دندان های شیری برای لثه به وجود آورند.

چگونگی عصب کشی دندان اطفال

عصب کشی دندان کودکان یا همان ترمیم عفونت ریشه به دو صورت عصب کشی با بی حسی و عصب کشی با بیهوشی انجام می شود. هنگامی که پوسیدگی دندان کودکان زیاد عمقی نباشد و دنداپزشک اطفال تنها قصد جلوگیری از پیشروی پوسیدگی دندان را داشته باشد کار عصب کشی دندان کودکان درون مطب با کمک یک بی حسی موضعی طی دو جلسه انجام خواهد گرفت. اما در صورتی که پوسیدگی به عصب دندان رسیده باشد و کار جراحی همراه با درد و زمان بیشتری انجام شود پس مطمئنا کودک باید به صورت بیهوشی کامل درآمده و تحت مراقبت های بیشتری قرار بگیرد. خصوصا زمانی که بیمار یک کودک اوتیسم باشد و یا کودکانی که از انجام جراحی و یا برخورد با پزشک اضطراب و تنش های روحی دارند.

عصب کشی دندان کودکان

آیا عصب کشی دندان های شیری لازم است؟

بله. اگر چه دندان های شیری نهایتا تا ۱۲ سالگی در دهان کودکان باقی خواهند ماند اما ماندگاری آن ها بر سر جای خود و تعیین کردن مسیر اصلی رویش دندان های اصلی می تواند تاثیر بسزایی در سلامت و زیبایی دندان های دائمی افراد داشته باشد. پس چنانچه دندان های شیری به دلایل مختلف مانند: پوسیدگی، ضربه های وارد شده، مصرف برخی داروها و… دچار عارضه ای شدند قبل از کشیدن دندان با مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی کودکان راه های دیگری از جمله عصب کشی را برای حفظ آن ها به کار ببندید. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد مثل ایجاد پوسیدگی های جدید، ترک خوردگی، بیماری های لثه و برخی ناراحتی های دیگر در دندان های شیری ممکن است دنداپزشکی اطفال تنها راه درمان را کشیدن دندان شیری تشخیص دهد.

بیشترین سوالی که از سوی بسیاری از والدین مطرح می‌باشد، وجود یا عدم وجود عصب در دندان شیری است؛ پاسخ این است که دندان‌های شیری هم مانند دندان‌های دائمی دارای ریشه و عصب بوده که با نزدیک شدن به زمان ریزش آنها، ریشه و عصب دندان تحلیل رفته و به هنگام افتادن دندان شیری شما ریشه ای نخواهید دید.اما اگر قبل از این زمان،پوسیدگی عمیقی در دندان شیری ایجاد شود، نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی می باشد .در بسیاری موارد زمانی که شاهد یک سوراخ کوچک در دندان آسیای شیری هستیم عمق پوسیدگی به حدی رسیده که انجام درمان ریشه برای دندانهای شیری را ضروری می کند. این نوع درمان در دو حالت انجام می گیرد که اصطلاحاً با نامهای پالپوتومی و پالپکتومی خوانده میشود و در نوع اول تنها عصب قسمت تاجی خارج میگردد.

کجا عصب کشی کودکمان را انجام دهیم؟

از آنجایی که عصب کشی دندان کودکان تا حدودی درد دارد پس همیشه والدین به دنبال دندانپزشکانی هستند که ضمن انجام کاری با کیفیت و بهداشتی با کودک آن ها با ملاطفت برخورد کند تا از نظر روحی برای کودک مسئله ای پیش نیاید. به این ترتیب ما به شما دکتر الهام توکلیان را پیشنهاد می دهیم. دکتر توکلیان به علت خصلت زن بودنشان می توانند ضمن تشخیص درست ناراحتی دندان کودکان شما و انجام عصب کشی دندان کودکان با مرغوب ترین مواد بی حسی و احساس کمترین درد در کودک با آن ها رفتار مهربانانه ای داشته باشد و قبل از هر گونه درمانی یک محیط آرامبخش و دوستانه ای را برای فرزند دلبند شما فراهم آورد.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره به قسمت تماس با ما مراجعه کرده و با مشاورین ما در ارتباط باشید.

به اشتراک گذاری:

Leave comment